Resurrexi

Miért mondjátok pedig nékem: Uram! Uram! Ha nem művelitek, amiket mondok? (Lk 6,46)


A fegyelmezés fokozatai

 

 


 

 
(Okos fenyíték 2.)
Azt hiszem, nem szükséges ismételni, hogy korlátok, korrekció, fegyelmezés és helyreigazítás nélkül nincs fejlődés, és nem lehet kitűzött célokat elérni. Az oktatás, a művészet és a sport világából számos példát hozhatnánk a fentiek igazolására. Isten „iskolájában” sincs ez másképp. Isten azért korrigál és fegyelmez, hogy elérjük az Általa kitűzött célt: szentek legyünk és tökéletesek, ahogyan Ő is az. A fenyítés Isten szeretete megnyilvánulásának egyik eszköze. Az Ő korrekciója mindig szeretetkapcsolatban történik: „ahogyan az apa az ő fiát megfenyíti”(Zsid12:7-10). Isten fegyelmezése „okos”: személyre szabott a módja, a minősége és az időtartama is. Azt kell látnunk, hogy még az Ószövetségben is egy kegyelmes Atya néz ránk a fegyelmezés mögül:
 
Mert csak egy pillanatig tart haragja, de élethossziglan jóakarata…(Zsolt30:6) Búsulásom felbuzdultában elrejtém orcámat egy pillantásig előled, de örök irgalmassággal könyörülök rajtad.(És54:8) Mert nem örökké perlek, és nem mindenkor haragszom…(És57:16) Ő azonban irgalmas és megbocsátó, nem semmisít meg, sőt, sokszor elfordítja haragját, és nem önti ki teljes búsulását.(Zsolt78:38)
Az Újszövetség apostoli leveleiben, vagy a Jelenések gyülekezeteinek írott levelekben is számos helyen találunk példát a korrekcióra, helyreigazításra. Ez arra utal, hogy Isten szeretetteli lényege nem változott meg irányunkban. Továbbra is az a célja, hogy az igazság ismeretére eljussunk, és legyünk tökéletesek, hogy bemehessünk az Ő országába. A Bibliában azt láthatjuk, hogy Isten nem egyforma módon és nem azonos intenzitással gyakorolja a korrekciót. A gyöngéd helyreigazítástól az erősebb fegyelmezésen át drasztikusabb fenyítésig nagyon sok eszköze van.
 
A fegyelmezés fokozatai: szemkontaktus
Aki gyerekekkel foglalkozott valaha, tudja, hogy mennyire fontos a szemkontaktus. Könnyű azzal a gyermekkel együttműködni, akinek rajtad a szeme; szavakra szinte nincs is szükség. Isten egészen biztosan ezt a korrekciót alkalmazná minden esetben, mert ez jár a legkevesebb sérüléssel. „Szemeim mindenkor az Úrra néznek, mert Ő húzza ki a tőrből lábamat.”(Zsolt25:15) „Bölccsé teszlek, és megtanítlak téged az útra; szemeimmel tanácsollak téged.”(Zsolt32:8) Péternek, aki őszintén szerette Jézust, elég volt, amikor a kakaskukorékolás éjszakáján ránézett a Mester (Luk22:61). A szemkontaktusból eredő korrekció a leggyorsabb és legkevesebb kellemetlenséggel járó fegyelmező eszköz. Hogyan tudunk „szemkontaktusba” kerülni Istennel? Úgy, hogy figyelünk az Igéből naponként hozzánk szóló üzenetre, a belülről megszólaló „halk hangra”, egyáltalán, időt töltünk vele a napi csendességben, és igyekszünk meghallani, amit mondani kíván.
A fegyelmezés erősebb formája: a szó
Az Ószövetségben főleg Isten választott emberein, a prófétákon keresztül szólt; az Újszövetség idején Jézus tanításaiban, az apostoli levelekben és a Jelenések könyvében hangzott az isteni üzenet. Napjainkban a fentieken kívül szólhat istentiszteleti tanításokban, egy-egy lelki beszélgetésben; jöhet családtagoktól, barátoktól, sőt, olyanoktól is, akik nem túl kedvesek nekünk. Isten sok mindenkit felhasználhat arra, hogy üzenetét közvetítse – még egy szamarat is (4Móz22:28-34). „Egyszer szólt az Isten, kétszer hallottam ugyanazt” - mondja a zsoltáros (Zsolt62:12), és ez nem jelent kevesebbet, mint azt, hogy nagyon komolyan kell venni Isten üzenetét. Jóbnál ezt olvassuk:
„Pedig szól hozzánk Isten, sokféleképpen szól, nemcsak egyszer, de többször is. Csakhogy nem értjük, vagy nem törődünk vele! Szól hozzád álmodban, éjjeli látomásban…Megnyitja füledet ilyenkor, majd figyelmeztetését megpecsételi jelekkel, hogyha rosszat tervezel, eltérítsen attól…Akkor, ha van melletted magyarázó angyal, egy az ezer közül, hogy megmutassa az igazsághoz vezető utat, akkor Isten megkönyörül rajtad…”(Jób33:14-24EFO)
 
Meg kell említeni azt is, hogy a nevelés egyik leghatékonyabb eszköze a megvonás. Azok a Biblia legszomorúbb történetei, amikor Isten nem szól, elrejti az arcát, mert már annyiszor figyelmeztetett hiába.
„És abban az időben igen ritkán volt az Úrnak kijelentése, nem volt nyilvánvaló látomás.”(1Sám3:1)
Élihez és fiaihoz nincs szava (1Sám3), de nincs a paranoiás diktátorrá vált Saulhoz sem (1Sám28). Izrael történetében többször fordult elő, hogy Isten visszavonult. A Messiás születése előtt 400 évig nem hangzott el isteni szózat. Az isteni üzenet – még akkor is, ha annak tartalma nem éppen kedvező –, meg kell hogy örvendeztesse az üzenet célszemélyét. Nem valószínű, hogy Péter nagyon boldog volt, amikor Jézus azt mondta neki: „Távozz tőlem, Sátán, bántásomra vagy nékem”(Mát16:23). De a korrekció azt jelentette, hogy Jézusnak fontos, hogy Péter helytelen optikája, emberi értékek és mértékek szerinti gondolkodása ismét visszakerüljön a helyes, az isteni kerékvágásba. A szóbeli korrekció azt jelenti: fontos vagy nekem. A hallgatás: nincs közöm hozzád. Jézus halála előtt beszélt a római helytartóval, Pilátussal, de Keresztelő János gyilkosához, a parázna Heródeshez nem volt egy szava sem. Ezért mondja a zsoltáros: „Ne vess el engem a te orcád elől és a te Szent Szellemedet ne vond meg tőlem!”(Zsolt51:13)
 
A Jelenések könyvének első fejezeteiben a hét gyülekezetnek szóló dicséreteket és figyelmeztetéseket olvashatjuk. Nem egy gyülekezetnél helyezi kilátásba a Megváltó, hogy ha nem hallgatnak az intő szóra, erősebb fenyítéket fog alkalmazni.
„Emlékezzél meg, honnan estél ki, és térj meg..ha pedig nem, hamar eljövök ellened; Térj meg, ha pedig nem, ellened megyek hamar; Megemlékezzél azért, hogyan vetted, és tartsd meg, és térj meg. Hogyha nem vigyázol, elmegyek hozzád, mint a tolvaj…”(Jel2:5,16 3:3)
A fenyíték kilátásba helyezése nem haragot, nem kegyetlenséget jelent, hanem azt a következetességet, hogy Isten nem hagyja magára, és ígérete szerint meg akarja tisztítani az Ő népét.
A legerősebb korrekció: a fenyíték
Ha nem vagyunk Istennel szemkontaktusban, ha nem hallgatunk szelíd és hívó szavára, akkor engedi, hogy erősebb eszközök térítsenek a helyes útra. Sokan látják földrajzi, vagy politikai kataklizmákban Isten büntetését. Jézus a Siloám tornya és a templomi áldozatok történetével megtanított bennünket arra, hogy ne ezzel az optikával szemléljük a dolgokat. Egy bukott és bűnnel terhelt világban annyi minden előfordulhat. Jézus azt mondja, ne keress bűnbakot, ne ezekre nézz, hanem térj meg, és a mennyei hazára függeszd a szemedet!
Ha komolyan vesszük Jézusnak azt a kijelentését, hogy a mennyei Atya kezében van az életünk, akkor azt is látnunk kell, hogy néha megengedi, hogy helytelen tetteink következményei visszahassanak ránk. Sokszor elgondoltam: milyen szerencse, hogy a tékozló fiú elment az örökséggel messzi tájékra; micsoda szívfájdalom lett volna az apának, ha előtte zajlik a vagyon szétherdálása. És nem biztos, hogy megállta volna, hogy ne segítsen, amikor a fiú ott ténfergett a moslékos dézsák körül. Isten bölcs apa, ezért néha megengedi, hogy emberek, közösségek, nemzetek és népek eljussanak a moslékos vályúig. A nagy kérdés az, hogy ott „fel tudják-e emelni a szemüket”, azaz: tudnak-e önvizsgálatot tartani, és helyes következtetést levonni a továbblépéshez. A visszaforduláshoz. A megtéréshez. Az újrakezdéshez.


 
Isten világosan kijelenti a Bibliában, hogy nem hagyja magára azokat, akikkel szeretetkapcsolatban van; még ha esetenként úgy tűnik is, hogy ez a kapcsolat egyoldalú.
„Akit Én szeretek, azt helyreigazítom, megfegyelmezem, sőt megfenyítem. Ezért teljes erővel igyekezz, hogy változtasd meg a szívedet és az életedet!”(Jel3:19)
 
Ez a laodiceai gyülekezetnek szóló üzenetben hangzik el. Annak a közösségnek mondja ezt a Megváltó, amelyik szeretetlen (langyos), önelégült, gazdag és elbizakodott; amelyik a látható kincsek és földi értékek birtoklásában látja élete értelmét. Jézus nem azt üzeni nekik, hogy megrázza alattuk a földet, vagy rájuk borítja a díszes épületüket. Azt üzeni, hogy nyissák ki belülről azt az ajtót, amit Előtte zártak be, mert Ő azt várja, hogy beengedjék, és ismét szeretetközösségben lehessenek együtt (együtt vacsorázom vele).
Ha megértjük, hogy Isten legmélyebb vágya az, hogy gyarló teremtményeivel intim szeretetközösségben lehessen, akkor nem szabad félnünk a helyreigazítástól, a korrekciótól, de még a fenyítéstől sem. Akkor megértjük, hogy mindez a mi javunkat szolgálja, hogy visszataláljunk a Teremtőhöz, a Mindenség Urához, aki nemcsak ezt a földi létet, de ezen túl a mennyei hazát is elkészítette számunkra.
Az a legfontosabb kérdés: kinyitjuk-e Előtte az általunk bezárt ajtót?
 
 
 
 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 15
Tegnapi: 1
Heti: 56
Havi: 16
Össz.: 3 007

Látogatottság növelés
Oldal: A fegyelmezés fokozatai
Resurrexi - © 2008 - 2024 - resurrexi.hupont.hu

Az ingyenes honlapkészítés azt jelenti, hogy Ön készíti el a honlapját! Ingyen adjunk: Ingyen Honlap!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »